Nieuws‎ > ‎Nieuwsoverzicht‎ > ‎

Nieuwsbrief maart 2010

Geplaatst 19 dec. 2010 14:45 door Redactie SvPO   [ 19 dec. 2010 14:48 bijgewerkt ]
29-3-2010: Beste ouders,

In de afgelopen weken zijn we vooral bezig geweest met het aannemen van leerlingen. Een hoogtepunt voor de school, maar wel één met een verdrietige keerzijde. We kunnen 80 leerlingen aannemen, maar er waren 134 kinderen aangemeld. Dat betekent dat we een groot aantal hebben moeten afwijzen. Dat is voor de betrokken ouders en kinderen een nare en soms emotionele boodschap. Ik zou dan ook graag iedereen hebben aangenomen, maar we willen nu juist een kleinschalige school blijven. Hieronder ga ik in op vragen over ons toelatingsbeleid.

Verder in deze nieuwsbrief bericht over een bouwsubsidie, het aannemen van docenten, 30 april en bijzondere foto's van de open dagen.

Fijne paasdagen!

Vriendelijke groet,
Suzan Polet

Extra subsidie voor verbouwing

De komende 2 maanden wordt er door de aannemer flink verbouwd en ook de schilder gaat aan de slag. In de kantine komt een keuken en in de lokalen wordt de vloerbedekking vervangen en er wordt geschilderd. De schilder zal ook de buitenzijde onder handen nemen. Het gedateerde turquoise wordt blauw.
We hebben verder een subsidie van het ministerie gekregen voor extra verbetering van het gebouw. Daarmee worden onder meer alle ramen vervangen door dubbel veiligheidsglas.

Aannemen van docenten

We waren van plan om advertenties te zetten om docenten te werven, maar dat bleek niet nodig. Ook zonder advertenties hebben we inmiddels 91 sollicitaties van docenten gekregen (stand 25 maart). Onder meer de kleine klassen spreken docenten zeer aan. De aandacht in de media helpt natuurlijk ook. Zo stond er 13 maart een groot artikel in 'Het Onderwijsblad' over de Isaac Beeckman Academie en prompt kwamen er weer 6 sollicitaties binnen. Het team voor volgend schooljaar is dan ook vrijwel rond, maar we gaan gewoon verder met werven voor het schooljaar daarna (ondernemende docenten gezocht)!

30 april

Dat de koningin naar Wemeldinge komt zal u niet zijn ontgaan. We leveren daaraan een kleine bijdrage. We stellen het schoolgebouw namelijk ter beschikking aan de politie als coördinatiecentrum voor de beveiliging van de koningin en het publiek. Vanwege de gebeurtenis in Apeldoorn vorig jaar heeft deze beveiliging veel extra aandacht.

Bijzondere foto's open dagen

Op de open dagen zijn er foto's gemaakt door Ad van Denderen, veelbekroond fotograaf (www.advandenderen.nlfotomuseum Den Haag).

Alexander Pechtold bij de stemming
over huiswerk op school of thuis
Proefles tekenen
Misha van Denderen (voorz.bestuur)
en Alexander Pechtold
Ouders in de kantine
Proefles tekenenEinde van de proefles Tekenen
Wethouder Leo Kosten, nota bene
gewezen docent Nederlands, doet
het bij Wiskunde beter dan
Alexander Pechtold
Proefles Geschiedenis
Proefles Wiskunde en op de achtergrond GeschiedenisOp weg naar een proefles Filosofie


Vragen over het aannemen van leerlingen

Waarom zijn kinderen afgewezen die vanuit de basisschool een MAVO-advies hebben gekregen?

We mogen van het ministerie van onderwijs geen MAVO aanbieden, omdat we dan teveel met andere scholen zouden concurreren. We nemen wel leerlingen aan op MAVO+ niveau als de basisschool meent dat we hen met extra inspanning naar HAVO kunnen optrekken. We hebben plaats voor 16 van deze leerlingen. Het is belangrijk dat de basisschool (en ouders) deze inschatting goed maken. Anders is er het risico dat het op school niet lukt en de leerling van school af moet. Dat moeten we beslist zien te voorkomen, in de allereerste plaats voor de kinderen zelf.

Nemen jullie eigenlijk wel kinderen aan die extra aandacht nodig hebben?

Het nodig hebben van extra aandacht is zeker geen belemmering voor toelating tot de Isaac Beeckman Academie. Het kan wel kloppen dat er in verhouding veel kinderen zijn afgevallen die extra aandacht nodig hebben. Dat komt omdat er voor komend schooljaar juist relatief veel aanmeldingen waren van kinderen met leerproblemen. Begrijpelijk omdat de structuur van de school voor veel kinderen een uitkomst zou zijn. We zijn alleen een reguliere school voor voortgezet onderwijs, zonder speciale voorzieningen voor deze kinderen. Dat betekent dat we per klas moeten kijken naar een evenwichtige samenstelling.

Wij kunnen voor elk schooltype (MAVO+, HAVO, etc.) en voor elke bijzonderheid (wel/niet dyscalculie, etc.) een bepaald aantal kinderen plaatsen. In ieder van deze categorië plaatsen we de kinderen in volgorde van reservering. Een vroege reservering is geen garante op plaatsing, maar geeft wel veel meer kans.

Maken kinderen die extra aandacht nodig hebben minder kans op toelating?

Nee, soms maken ze zelfs meer kans. We willen dat onze school een goede afspiegeling van de samenleving vormt. Dat is belangrijk voor de sociale ontwikkeling van al onze leerlingen. Het is belangrijk dat ze ook leren omgaan met verschillen. Waar het gaat om het percentage kinderen met bijzondere aandachtspunten, letten we daarom op het percentage dat ook in de samenleving geldt. Om dat te bereiken werken we met 'quota'. Dat betekent dat we ruimte hebben voor een bepaald percentage kinderen met een autistische aandoening, met dyslexie of met dyscalculie. Bij de inschrijvingen zaten bijvoorbeeld dit schooljaar relatief veel leerlingen met een vorm van autisme. Anderzijds zaten er weinig kinderen met dyscalculie bij de inschrijvingen. Met autisme had je daardoor dit schooljaar minder kans op toelating, maar met dyscalculie juist meer.
Comments